SEO giver dig flere besøgende på dit website

Et website har brug for besøgende for at give mening, og det gælder uanset, hvilket slags website, der er tale om, hvad enten det drejer sig om en stor virksomhedswebsite, en lille privat blog, en mellemstor webshop eller, hvad man kunne komme i tanke om.

Uden besøgende er en hjemmeside ikke til megen gavn og nytte for nogen som helst.

Men hvordan får man så besøgende til sit website? Hvis man fx er en privatperson, der lige har oprettet en blog, hvor man vil skrive om kage og hvor man vil poste sine egne kageopskrifter, så vil man jo også gerne have nogen til at læse det, man skriver.

Man fortæller måske sin familie og venner om sin nye blog og så besøger de den et par gange, men efter det, kommer der så ikke flere besøgende. Her skal man gerne nå ud til flere personer, så de også kan få gavn af de gode madopskrifter, og det er der primært to forskellige metoder til, nemlig:

  1. Betalt trafik
  2. Organisk trafik

Betalt trafik

En effektiv måde at få besøgende ind på sit website på, er ved at betale for det. Det kan man gøre fx med annoncer i Google, på Youtube, på Facebook, på Instagram, på Pinterest og en vifte af andre steder.

Det gode ved annoncering er at man forholdsvis hurtigt kan få trafik ind til sin hjemmeside, fordi man på meget kort tid bliver eksponeret for en masse mennesker, der ser éns annonce, der hvor de er til stede på diverse platforme, og som så klikker sig ind på éns website.

Bagsiden ved medaljen er at man løbende skal blive ved med at betale for sine annoncer på den eller anden måde, og så snart man ikke bruger flere penge på annoncer, så stopper trafikken igen.

Der findes imidlertid også en anden metode, som hvis man selv står for det, kun koster tid, og som ovenikøbet også sørger for stabil og vedvarende trafik.

Denne metode kaldes SEO, som er en forkortelse af det engelske Search Engine Optimization, eller søgemaskineoptimering på dansk.

 

SEO – søgemaskineoptimering

Hvad er SEO for noget?

SEO er en betegnelse for det arbejde, man gør for at et website kan opnå bedre placeringer i søgemaskinernes søgeresultater på søgeord, som er relevante for websitet. Desuden koster det ikke noget, hvilket vil sige at man ikke skal betale til hverken Google, Facebook, Pinterest, eller nogen andre for at det virker.

Når man benytter sig af SEO til at få flere besøgende til sit website, går der længere tid før man ser resultater, end hvis man benyttede sig af annoncering. Dette skyldes at SEO kræver en længerevarende og kontinuerlig indsats, før man kan begynde at se effekterne af det i form af bedre placeringer i Googles søgeresultater. Og jo bedre placeringer, man opnår i Google, jo flere vil klikke på søgeresultaterne og lande på éns website.

Hvis man gerne vil benytte sig af SEO til at få flere besøgende til sin hjemmeside, kan man enten kontakte et SEO bureau som fx Nordlys Marketing, og få dem til at stå for, eller man kan prøve selv at kaste sig ud i det. Her skal man være opmærksom på at SEO er en hel disciplin indenfor digital marketing og rummer mange facetter og områder, men man kan dog med fordel starte ud med følgende 4 fundamentale tiltag:

  1. Title og metabeskrivelser – udfyld for alle undersider på dit website på en fængende og rammende måde
  2. Indhold – lav kvalitetsindhold på dit website, som de besøgende finder godt og værdifuldt
  3. Søgeordstæthed – det specifikke søgeord for en underside bør udgøre ca. 1-2% af den samlede brødtekst
  4. Gør brug af billeder, video etc. i indholdet

Med disse fire tiltag, vil man have det helt fundamentale på plads for den yderligere SEO indsats, der skal tages hånd om med et website, hvis man vil opnå gode placeringer i Googles søgeresultater.