En god søvn er fundamentet for et godt arbejdsliv

Det er en fysiologisk nødvendighed for os mennesker at sove. Søvn har nemlig en altagørende, betydning for kroppens ve og vel. Præcis, hvor mange timer man skal sove, er individuelt fra menneske til menneske, men oftest siger man, at ma skal have mellem 7 til 9 timer dagligt, for en voksen person. Behovet for søvn er større, når man er barn, og mindre, når man bliver gammel. Når man vågner om morgenen, og føler sig frisk og veludhvilet, så har man fået den rette mængde søvn.

Hvad sker der, hvis får for lidt søvn?

Hvis man ikke får nok søvn, påvirker det kroppens genopbygning. Ens immunforsvar bliver påvirket negativt, og ens hukommelse og indlæring minimeres. Desuden, så vil dårlig søvn påvirke end humør, en ydeevne, og, ikke mindst, koncentrationen.

Kan man få for meget søvn?

Man kan faktisk godt få for meget søvn. Sover du mere end 9 timer om natten, så hedder det hypersomni. Selvom man skulle tro, at det kun kan gavne at sove mere end det anbefalede, så har det faktisk nogle bivirkninger. For selvom du sover mere, end du burde, så vil du stadig ikke føle dig udhvilet, og du vil stadig føle dig træt, måske mere træt, end du plejer, i løbet af dagen.

Sådan falder du hurtigt i søvn

Hvis du har svært ved at falde i søvn, kan det skyldes flere ting. Dog er der nogle grundlæggende ting, som man bør undgå og holde sig fra, lige før sengetid, da det kan gøre, at du får svære ved at falde i søvn.

Undgå lys tv, iPad og telefonen mindst 1 time før, du skal i seng. Lyset fra elektroniske apperatter, holder gang i din hjerne, hvilket er tosset, når du ønsker, at den skal slappe af og falde i søvn.

Undgå fysisk aktivitet, 3 timer før du skal i seng – At dyrke fitness, løbe eller anden form for aktivitet, skaber adrenalin i kroppen. Der kan gå nogle timer, fra træningen, til din puls er nede, og din hjerne og krop kan slappe 100% af.

Ingen alkohol og koffein. Koffein kvikker din hjerne op, så det bør du holde sig fra, helt til før spisetid. Koffeinen kan “leve” i din krop i mange timer, hvilket er individuelt fra person til person. Undgå også at drikke et glas alkohol inden sengetid, på trods af, at du får en dejlig afslappende følelse i kroppen, så vil et resultere i en dårligere søvnkvalitet.

For lidt søvn påvirker din dagligdag og dit arbejdsliv

Hvis man ikke får nok søvn, eller blot sover dårligt om natten, så kan det påvirke end dagligdag. Det kan være utrolig hårdt, at stå op, når uret ringer, fordi man føler, at man næsten lige er faldet i søvn. Du vil føle dig træt hele dagen, svært ved at komme igang, og uoplagt og demotiveret, til at komme i gang med dagens arbejde. Man vil føle sig som en zombie, og måske ligne en. Hos Sengeguruen kan du finde den helt rette seng, så du ikke kan andet, end at sove dejlig hver nat.