artikel

Hvilket webshop-system skal du vælge?

Overvejer du at starte en webshop? Der er mange valg forbundet med at åbne en webshop og en af de første er at vælge et webshop-system. Vi gennemgår derfor her to forskellige webshop-systemer og deres egenskaber, så du er bedre rustet til at vælge den rette platform til dine behov.

Når du skal vælge en webshopudbyder, er der nogle ting, du skal have styr på først. Du skal bl.a. finde ud af, om du selv er i stand til at lave noget på den. Vi tager her et kig på to gode muligheder, hvor fokus er på brugervenlighed.

Shopify

Shopify er et ret populært shopsystem, netop fordi det henvender sig til dig, der ikke gider bruge tid på teknik, men hellere vil bruge tiden på branding og salg. Du kan bygge din egen shop med alt, hvad du skal bruge i et foruddefineret design. Du kan selv indsætte billeder, tekst og produkter. Du skal ikke kunne kode, men du får alligevel brug for en Shopify-udvikler til at sikre, at alt kører som det skal, f.eks. i forhold til betalingsløsning. Der er dog nogle ulemper ved Shopify. For det første er det ikke et gratis system. Det koster fra $29 pr. måned, alt efter størrelsen du har brug for – og så betaler du også 2 % af hver ordre til Shopify. For det andet er du også ret begrænset i, hvad du kan oprette og tilføje. Det er et lukket system, hvor du kun har de værktøjer til rådighed, som Shopify har udviklet. Sidst men ikke mindst er der også support at hente, men det er udelukkende på engelsk.

WooCommerce

WooCommerce er et plugin til det velkendte CMS, WordPress – og det er faktisk helt gratis at komme i gang med WooCommerce. WooCommerce er lige nu én af de mest anvendte systemer på markedet, og det er der mange gode grunde til. Det giver f.eks. uendelige muligheder både i forhold til design og funktionalitet. Du kan vælge et prædefineret tema eller du kan få udviklet et skræddersyet tema ud fra dine ønsker og behov – og du kan også få lige præcist de funktioner, du gerne vil have på siden – hvis du blot allierer dig med en dygtig WooCommerce-samarbejdspartner som f.eks. StepUp Media. WordPress og WooCommerce er et gennemtestet system, og det er open-source, hvilket betyder, at der altid findes og lukkes for bl.a. sikkerhedshuller og andre problemer, der kunne opstå. WooCommerce kræver dog en dygtig udvikler, men hvis du har det, så kan du faktisk få en shop lige efter dit hoved, som både er brugervenlig og nem for dig at oprette produkter i – og så er den også ideel til bl.a. SEO, Google Ads og Facebook-annoncering. Den er altså bygget til at være nem at markedsføre. Det skal dog lige nævnes, at selvom WooCommerce i sig selv er gratis, så kan der komme udgifter til eksterne udbydere af f.eks. betalingsløsninger. Du kan læse mere om WooCommerce her.