Den ultimative guide til SEO-strategi: Hvad skal man fokusere på og hvornår?

Lær, hvordan du kan sikre dig selv succes og undgå almindelige fejl med vores ultimative guide til SEO-strategi. Lær at prioritere, spore søgeord, skabe overbevisende indhold og forblive fokuseret på at opnå resultater.

Jeg har skrevet dette indlæg specifikt til mine forfatterkolleger, men tipsene kan også gælde for alle andre, der ønsker at optimere deres indsats.

Opsætning og optimering af dit websted

Det vigtigste først. Få dit websted sat rigtigt op, herunder sidehastighed og mobilvenlighed.

Det vil hjælpe Google med at forstå bedre, hvad dit websted handler om, og hvordan det præsenteres. Når du har gjort det, kan du begynde at optimere dit indhold. Start med den første side på dit websted. Det giver Google en chance for at lære mere om dig og din virksomhed, men det giver dig også en chance for at fortælle Google om dig selv og dit brand. Det kan du gøre gennem din header, footer og alt andet indhold på webstedet. Sørg for at inkludere nøgleord, men overdriv ikke.

Spor nøgleord

Når dit websted er optimeret, er det tid til at fokusere på at spore søgeord. Det betyder, at du skal oprette et værktøj til overvågning af søgeord for at holde øje med, hvilke søgeord der giver trafik og konverteringer til dit websted.

Optimer indhold for nøgleord

Når du ved, hvilke søgeord der skaber trafik og konverteringer, kan du begynde at optimere dit indhold til disse søgeord. Du vil hurtigere opdage, at du fokuserer på de vigtigste søgeord.

Overvåg konkurrenter og kompetence

Hvis du vil overvåge dine fremskridt, kan du bruge et værktøj som SEMrush til at se, hvem dine konkurrenter er, og hvor de placerer sig. Ligger du højere eller lavere end dem?

Det er nemt at sammenligne og rangere dig selv i forhold til dine bedste konkurrenter, fordi de allerede gør det hårde arbejde. Du skal blot se, hvordan de klarer sig, og så kan du nemt kopiere deres strategier.

Skab mere relevant indhold

Hvis du vil fortsætte med at udvide dit publikum, skal du løbende producere mere relevant indhold. For at gøre dette skal du oprette en indholdskalender og en indholdsplan. Du kan opbygge en succesfuld blog, hvis du lærer, hvad der virker, og hvad der ikke virker.

På denne måde kan du oprette indlæg, der virkelig engagerer dine læsere. Du vil også vide, hvilken slags indlæg de kan lide. Du kan skrive den slags indlæg, der får masser af trafik. Du skal også være opmærksom på dit publikum.

Hvis du kan se, at du får mange kommentarer, og at de kan lide dine indlæg, så ved du, at du gør noget rigtigt. Prøv at finde ud af, hvilken slags indlæg der er mest populære, og hvilken slags indlæg der er mindst populære.

Lav søgeordsundersøgelser

Søgeord er den motor, der driver Googles søgeresultatsiden. Hvert ord på siden har et tilknyttet søgeord, som er det udtryk, som folk bruger for at finde noget på internettet. Lad os f.eks. sige, at du sælger produkter online. Når nogen søger efter “batterier”, får de en resultatside med en liste over alle de websteder, der tilbyder batterier.

Du ønsker, at dine søgeord skal være specifikke nok til, at folk kan finde dit websted, når de søger efter det. Men du skal heller ikke overdrive det. Når du medtager for mange søgeord, kan dit websted virke spammy, så det er vigtigt at vælge de rigtige.

Der findes forskellige strategier til at identificere, hvilke søgeord du skal fokusere på. Du kan bruge søgeordsforskningsværktøjer som Google Keyword Planner, der kan give dig indsigt i, hvilke ord der regelmæssigt bliver søgt efter, og som har den laveste konkurrence.

Du kan også manuelt foretage søgeordsundersøgelser ved at kigge på andre websteder efter lignende indhold. Hvis du har fundet et blogindlæg med en lang liste af søgeord, er der stor sandsynlighed for, at det er en artikel med søgeord. Du ønsker at undgå disse for enhver pris, da de let opdages af søgemaskinerne og vil skade dine SEO-indsatser.

Gør linkbuilding

Du har brug for links. Nej, helt ærligt. Du vil aldrig få en god placering uden links fra websteder med høj autoritet. Men linkbuilding-processen er ikke helt så enkel, som den plejer at være.

Da folk først begyndte at opbygge links, blev det for det meste gjort manuelt. Det betød at finde websteder, der linkede til dit websted, oprette et blogindlæg og derefter sende en e-mail til webstedsejeren for at spørge, om du kan skrive et gæsteindlæg på deres websted.

Som tiden gik, blev linkbuilding mere sofistikeret. Mange websteder bliver nu betalt for at give dig backlinks, hvilket betyder, at de vil placere et link til dit websted på deres websted mod betaling.

Betalte links kan være mere effektive end traditionel manuel linkbuilding, men de kan også være meget dyrere.

I dag er der to hovedstrategier, hvis du skal opbygge links.

For det første kan du opbygge links organisk ved at sende kvalitetsindhold. Den anden strategi er at købe links.

Med den første strategi kan du starte med at skrive en række artikler, der er populære om dit emne. Derefter kan du indsende disse artikler til artikelkataloger og fora. Det er vigtigt at skabe unikt indhold, der skiller sig ud og ikke ligner et copy/paste-job.

Men den ultimative måde at opbygge links på organisk vis er at oprette en blog og blogge konsekvent. Blogs er en fantastisk måde at generere nyt indhold på, fordi de giver dig mulighed for at skrive om en bred vifte af

Få resultater

Når du har taget alle ovenstående skridt, er det sidste skridt at måle resultaterne. Hvor mange unikke besøgende får dit websted, hvor mange salg har det genereret, og hvor stor er indtægten? Du kan også prøve at bruge SEMrush til at få et øjebliksbillede af dit websteds resultater over tid.